Het portret van Jezus

De eindversie van het hoofd van Jezus is gebrandschilderd met de ervaring die is opgedaan tijdens het vervaardigen van de – in een eerder stadium gemaakte – studie.

Het hoofd van Jezus tegen het licht uit noordelijke richting

Het hoofd – gepositioneerd in het middelpunt van de vijf vensters – is met het oog op haar centrale positie gebrandschilderd met extra aandacht voor detail en diepte. Voor het portret is licht gekleurd mondgeblazen glas gebruikt om het beeld te verzachten.

Allereerst is op het licht getinte glas zorgvuldig een ‘undercoat’ aangebracht, een basislaag waarop de verdere lagen werden opgebouwd. De ‘undercoat’ zorgt voor een egale achtergrond, dempt de scherpte van het binnenvallende licht nog wat verder en dient als basis voor de verdere verfijning.

Vervolgens zijn er meerdere lagen grisaille- en emailleverf op subtiele wijze gebruikt om schaduwwerking en nuances in het gezicht van Jezus te creëren. Deze verschillende tinten en transparante lagen geven diepte en realisme aan het hoofd.

Het resultaat is een beeld waarbij de subtiele schaduwen en details het gezicht van Jezus tot leven brengen en dat zowel van veraf als van dichtbij ‘spreekt’. Van een afstand straalt het schilderij met een kernachtige eenvoud, terwijl van dichtbij zich de fijne nuances en emotionele uitdrukkingen openbaren.